To forum używa ciasteczek.
To forum używa ciasteczek do przechowywania informacji o Twoim zalogowaniu jeśli jesteś zarejestrowanym użytkownikiem, albo o ostatniej wizycie jeśli nie jesteś. Ciasteczka są małymi plikami tekstowymi przechowywanymi na Twoim komputerze; ciasteczka ustawiane przez to forum mogą być wykorzystywane wyłącznie przez nie i nie stanowią zagrożenia bezpieczeństwa. Ciasteczka na tym forum śledzą również przeczytane przez Ciebie tematy i kiedy ostatnio je odwiedzałeś/odwiedzałaś. Proszę, potwierdź czy chcesz pozwolić na przechowywanie ciasteczek.

Niezależnie od Twojego wyboru, na Twoim komputerze zostanie ustawione ciasteczko aby nie wyświetlać Ci ponownie tego pytania. Będziesz mógł/mogła zmienić swój wybór w dowolnym momencie używając linka w stopce strony.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Męstwo
#21
Rothein napisał(a):No właśnie ta "szlachetna natura" nie pojawia się z niczego, nie jest zapisana w genach. Cnoty, wszystkie, się kultywuje. I w ten sposób wyrabia się charakter.
Wszystkie cnoty? Jest ich od zajebania i daleko nie wszystkie zasługują na szacunek - przykładem niech będzie współczesna cnota tolerancji, będąca w istocie antytezą wielu cnót prawdziwie zasługujących na to miano. Kultywacja jakich zatem cnót wyrabia charakter w sposób sprzyjający powstaniu męstwa?
Odpowiedz
#22
Cytat:'To ze Karol Panzram nazwałby podobnym sobie morderców "mężnymi" nie sprawi ze rzeczywiście będą oni mężni.' Bo tylko słowa Rotheina mają taką moc.
chłopie!
właśnie o tym "nie maniu mocy przez słowa" usiłuje ci do główki myśl włożyć Rothein pisząc powyższe...
to nie nazwanie czyni szlachetnym tylko treść czynów w obliczu obiektywnych (ponadindywiduallnych) wartości. czyn może realizować jakieś dobro lub jakieś zło i niczyje przekonania czy agitacje nie zmienią rzeczywistości.
Cytat:niech będzie współczesna cnota tolerancji, będąca w istocie antytezą wielu cnót
no i znów księżyc z sera a szynka z papieru.

Odpowiedz
#23
idiota napisał(a):chłopie!
właśnie o tym "nie maniu mocy przez słowa" usiłuje ci do główki myśl włożyć Rothein pisząc powyższe...
to nie nazwanie czyni szlachetnym tylko treść czynów w obliczu obiektywnych (ponadindywiduallnych) wartości. czyn może realizować jakieś dobro lub jakieś zło i niczyje przekonania czy agitacje nie zmienią rzeczywistości.

A ja usilnie próbuję go przekonać do przedstawienia mi tych 'obiektywnych, ponadindywidualnych' wartości, ale coś mi nie wychodzi jak widzisz. Do niego nie chce dotrzeć. On o księżycach myszkach i serach woli dyskutować. Może jednak Ty mnie oświecisz?
Mierzy się ponad cel, by trafić do celu.
K.Bunsch

Odpowiedz
#24
a jak miałbym ci opowiedzieć jak smakuje cytryna?
albo masz odpowiedni zmysł (ten się nazywa "moralny") to nie ma co co tłumaczyć, tylko dać plasterek a jak nie masz, to nie ma sensu zaczynać rozmowy - jesteś wtedy w pewien sposób upośledzony i można ci co najwyżej współczuć.

Odpowiedz
#25
Jednemu będzie smakować, a drugi się skrzywi i wypluje. Ten który wypluje powie do tego co mu smakuje, że jest upośledzony. Potem przyjdzie taki co powie, że mu mniej smakuje cytryna od grejpfruta, a ten co powiedział, że cytryna od grejpfruta jest lepsza powie, że ten poprzedni jest popierdolony. Który jest upośledzony?
Mierzy się ponad cel, by trafić do celu.
K.Bunsch

Odpowiedz
#26
Cytat:Jednemu będzie smakować, a drugi się skrzywi i wypluje.
o tak!
ale czy z tego wynika, że cytryna NIE MA smaku???

upośledzony jest ten, co twierdzi, że smaku nie ma (bo go nie czuje) albo ten co powie, że jest słona.

Odpowiedz
#27
idiota napisał(a):o tak!
ale czy z tego wynika, że cytryna NIE MA smaku???

upośledzony jest ten, co twierdzi, że smaku nie ma (bo go nie czuje) albo ten co powie, że jest słona.

Taka jednostka po prostu inaczej odbiera bodźce. Upośledzoną bym ją nazwał gdyby miała zaburzony obraz rzeczywistości, zaś słony, czy kwaśny smak w niej obiektywnie nie występują (niezależnie od podmiotu). Są one subiektywnym odczuciem występującym wyłącznie dla niej (jednostki).

Poza tym skoro już się zgodziliśmy, że smak kwaśny odbiera się indywidualnie (to czy coś jest kwaśne lub słone jest interpretacją podmiotu, a nie właściwością przedmiotu) nie stworzysz na jego podstawie ponadindywidualnych wartości.
Mierzy się ponad cel, by trafić do celu.
K.Bunsch

Odpowiedz
#28
to, że obiektywny bodziec subiektywnie tam sobie odbierasz nie powoduje przecież, że bodziec jest nierealny, tylko najwyżej to, że twoja wiedza o nim może być trafna lub mylna.

Odpowiedz
#29
idiota napisał(a):albo masz odpowiedni zmysł (ten się nazywa "moralny")

unikasz odpowiedzi na jakby nie było dość istotną kwestię, którą poruszył Argen. być może nawet nie tyle unikasz, co po prostu nie jesteś w stanie udzielić, bo spór filozofów trwa tu nie od dziś, a zadowalającego rozwiązania jak nie było, tak nie ma.
....jak łatwo wy­wołać echo w pus­tych głowach.


Odpowiedz
#30
ale jakiej konkretnie kwestii unikam?

Odpowiedz
#31
co (kto?) decyduje o tym, że jakaś wartość jest obiektywna? po prostu - czym są wartości obiektywne, jak je rozpoznać?
....jak łatwo wy­wołać echo w pus­tych głowach.


Odpowiedz
#32
a kto (co) decyduje, że rzeczywistość jest rzeczywista?
to jest źle postawione pytanie.

wartości są i koniec.

Odpowiedz
#33
Różni ludzie wyznają różne wartości... A rzeczywistość i zasady nią rządzące poznajemy przez eksperymenty, na podstawie których określamy fakty. Tak w skrócie.

Przychylam się do argumentacji Argena. Coś określane jako "męstwo" może nie być nim dla drugiego, rozpatrującego działanie wg innych wartości.
[SIZE=1][SIZE=2][SIZE=1][SIZE=2]Burdel na forum powstaje, gdy moderatorzy forum postanawiają sprzeciwić się części działań członków Ekipy Honor.

Czat / IRC: http://pokazywarka.pl/jpqkgu/ - prosta instrukcja dołączania.[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE]
Odpowiedz
#34
Cytat:co (kto?) decyduje o tym, że jakaś wartość jest obiektywna?
Za cytuje swój post z poprzedniej strony bo odzwierciedla moje zdanie i w tej kwestii.

Cytat:kto decyduje co jest "dobre" i "etyczne"?? :wink:
To co żołnierz Izraela uważa za etyczne nie musi być tym samym w oczach palestynczyka.
Tak samo to samo postępowanie nie będzie "dobre" dla wszystkich.
"zło" konieczne może być "dobre" dla przetrwania narodu dla jednych ale będzie jedynie złe dla innych. (np. Hitler uważał ze wymordowanie żydów będzie dobre dla narodu ale chyba żaden żyd tego nie widział jako choć trochę dobrego.)
"Człowiek cnotliwy dobre wypowiada słowa, ale nie zawsze ten, kto dobre powiedział słowo, jest cnotliwy."
-Konfucjusz
Odpowiedz
#35
forge napisał(a):Różni ludzie wyznają różne wartości... A rzeczywistość i zasady nią rządzące poznajemy przez eksperymenty, na podstawie których określamy fakty. Tak w skrócie.
wartości się nie Wyznaje, tylko się je Realizuje.
Cytat:Przychylam się do argumentacji Argena. Coś określane jako "męstwo" może nie być nim dla drugiego, rozpatrującego działanie wg innych wartości.
oczywiście, jeśli ktoś realizuje nikczemne wartości to będzie głosił, że realizuje wzniosłe i nazywał innych nikczemnikami. to jasne. problem w tym, że to nie jset argument. tak samo nie jest argumentem w tej kwestii to, że niektórzy ludzie źle rozpoznają wartości.

CreatedM.
a kto decyduje o tym, że stała g ma taką a nie inną wartość?

Odpowiedz
#36
idiota napisał(a):wartości są i koniec.

znowu unikasz odpowiedzi.

jeśli są, to jakie są, po czym je poznać i tak dalej. masz chyba wykształcenie filozoficzne, więc powinieneś doskonale wiedzieć o co chodzi.
....jak łatwo wy­wołać echo w pus­tych głowach.


Odpowiedz
#37
wartości poznajemy sumieniem (inaczej zwanym "zmysłem moralnym"). słyszałeś o czymś takim?

Odpowiedz
#38
idiota napisał(a):wartości poznajemy sumieniem (inaczej zwanym "zmysłem moralnym"). słyszałeś o czymś takim?



sumienie? to to coś od czego wykorzystania zależy czy pójdziemy do nieba czy do piekła?

prosiłbym więc, abyś jednak był bardziej konkretny. na przykład mógłbyś opisać metodę, za pośrednictwem której możliwe jest rozpoznanie wartości obiektywnej. albo po prostu podać cechy (intersubiektywnie sprawdzalne), które taką wartość charakteryzują.
....jak łatwo wy­wołać echo w pus­tych głowach.


Odpowiedz
#39
Cytat:Zmysł moralny jest u każdego inny.
a skąd ty wytrzasnąłeś taką brednię?
tak samo nie działa inaczej u każdego, jak i wzrok u każdego inaczej nie działa (bo wtedy nie dało by się mówić sensownie o tych rzeczach).
Cytat: to to coś od czego wykorzystania zależy czy pójdziemy do nieba czy do piekła?
nie. to to, co sprawia, że wiesz, że ukraść staruszce torebkę by mieć pieniądze na wódkę nie jset tym co robić należy (jak się bardzo chce wódkii nie ma się pieniędzy). no albo tego nie wiesz, to wtedy masz je zjebane a ja ci serdecznie współczuję.

mam nadzieję, że powyższy przykład jest wystarczająco konkretny.

Odpowiedz
#40
No, to ze ktoś ma zepsuty np.wzrok nie znaczy ze zdrowy nie powinien być taki sam u wszystkich.
"Człowiek cnotliwy dobre wypowiada słowa, ale nie zawsze ten, kto dobre powiedział słowo, jest cnotliwy."
-Konfucjusz
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości