forge zeby zrozumiec schopke trzeba wiedzieć że ona opierała się na pomysłach kantki, w pewnej mierze i oczywiście berkeleyki, no i platonki,sam to potwierdza wielokrotnie w przedmowie "by zrozumiec mnie trzeba znac te myślicielki inaczej wszystko pójdzie na marne" (nieautoryzowany cytat) no i dodam że zastrzegał sobie że jego teksty mogą być źle rozumiane przez wąskie czoła (moze mówił o mnie)ale sednem jednej ze spraw tego o czym schopenka mówiła jest mianowicie nawiązanie do myśli kantki - noumence -czyli rzeczy samej w sobie - ona przyjmowała to co powiedział berkleyka o doznaniach i to co dodała do tego kantka mianowicie że poznajemy doznania czyli cienie w jaskini ale niezgodziła się schopenka z kantką na to że nie poznajemy rzeczy samej w sobie,
schopenka mówiła ze jeżeli wszystkie rzeczy idąc tutaj za kantką są doznaniami nazywanymi przez umysł i biorąc pod uwage względność doznań, twierdziła że poznajemy cienie (przedstawienie) oraz rzeczy jakimi są naprawde(wolę), twierdziła dalej że wola to jest właśnie ta rzecz sama w sobie na którą kantka nie wpadła od razu, nie miał na to czasu, mozna tak powiedziec, i z tąd powiązanie swiat jako wola i przedstawiona :lol2:
tak więc jak można rozumieć wszystkio jest wolą i przedstawieniem tylko na dwa sposoby poznane jako przedstawienie(cień) i jako rzecz sama w sobie(wola)
ale my na to odpowiemy że każdy wywód powyższy upada wraz z izostenią i aporią sceptyczną
schopenka mówiła ze jeżeli wszystkie rzeczy idąc tutaj za kantką są doznaniami nazywanymi przez umysł i biorąc pod uwage względność doznań, twierdziła że poznajemy cienie (przedstawienie) oraz rzeczy jakimi są naprawde(wolę), twierdziła dalej że wola to jest właśnie ta rzecz sama w sobie na którą kantka nie wpadła od razu, nie miał na to czasu, mozna tak powiedziec, i z tąd powiązanie swiat jako wola i przedstawiona :lol2:
tak więc jak można rozumieć wszystkio jest wolą i przedstawieniem tylko na dwa sposoby poznane jako przedstawienie(cień) i jako rzecz sama w sobie(wola)
ale my na to odpowiemy że każdy wywód powyższy upada wraz z izostenią i aporią sceptyczną
