Rexerex napisał(a):Obiektywnie można stwierdzić, że każdemu zależy na życiu w tej czy innej formie, ale to nie czyni życia obiektywnie dobrym. Zważ proszę uwagę na słówko "zależy", które ewidentnie wskazuje na to subiektywizm.Zauważ, że tym samym czyni pozbawianie życia obiektywnie złym. Zabicie każdego komu zależy na życiu w tej czy innej formie, jest czynieniem zła.
Jest takie coś jak I i II prawo biologiczne, są one obiektywne. Przetrwanie oraz przeżywanie życia, jest dla każdego życia celem samym w sobie (immanencja), czymś obiektywnym (rzeczywistym, prawdziwym, cecha życia w ogóle). Dlatego w każdym z nas immanentną cechą jest troska o własne życie, zdrowie, przetrwanie. Jednakże jako istoty samoświadome, jednostkowe oraz zdolne do przewidywania przyszłych skutków, w tym np: przyszłych cierpień itp. wybieramy świadomie śmierć, upatrując w niej wyzwolenia z udręki życia. Lecz decyduje tutaj świadome indywiduum, występuje tutaj subiektywizm. Natomiast to, że dla zdolnej do czucia istoty cierpienie jest czymś negatywnym, stanem, który ona pragnie znieść, jest cierpienie. Stąd dla każdej zdolnej do czucia cierpienia istoty, stanowi ona zło, staje się tym samym złem obiektywnym, gdyż w cierpieniu (istotność) nie zawiera się żadne dobro, mimo iż może służyć innemu dobru obiektywnemu (np: cierpienie w wyniku działalności lekarza w celu przywrócenia zdrowia ogólnego).
Zatem mówiąc o cierpieniu, mimo iż dla każdego może ono przyjmować subiektywne formy (szczególnie cierpienie natury duchowej), jest obiektywne w swej istocie.
Wydaje się, że wiara w cuda znika w jednej dziedzinie tylko po to, by zagnieździć się w innej. Karol Marks
Jedyne, co - jak sobie pochlebiam - zrozumiałem bardzo wcześnie, jeszcze przed dwudziestką, to to, że nie powinno się płodzić. Emil Cioran
Kapitalizm bez bankructwa jest jak chrześcijaństwo bez piekła. Frank Borman
EL
Jedyne, co - jak sobie pochlebiam - zrozumiałem bardzo wcześnie, jeszcze przed dwudziestką, to to, że nie powinno się płodzić. Emil Cioran
Kapitalizm bez bankructwa jest jak chrześcijaństwo bez piekła. Frank Borman
EL

