Teista napisał(a): Jeśli się sprzeciwią to górę bierze inaczej uwarunkowana funkcja (zniekształcenie w przeszłości), jeśli boją się konsekwencji to system moralny zniekształca funkcję modyfikując warunki.
akurat tu mówiłem o sprzeciwie w kontekście Społecznej Wolnej Woli gdzie zniekształcenia funkcji są ignorowane. W Absolutnej Wolnej Woli oczywiście racja.
Teista napisał(a): Nie ma ucieczki: wolna wola to złudzenie lub figura niemożliwa, natomiast absolutnie wolna wola to ciekawa koncepcja, zaintrygowała mnie.
Tu chyba mówisz o tej samej woli.
Spójrz na to tak. Wola to właściwość funkcji, to ona powoduje że funkcja podejmuje (generuje) takie a nie inne decyzje.
Społecznie Wolna Wola to taka sytuacja kiedy funkcja generująca decyzje nie jest pod wpływem innej funkcji generującej decyzje, nie jest uszkodzona a warunki początkowe nie wymuszają rażąco określonej decyzji. W tym kontekście warunki początkowe oraz sama funkcja (jeśli nie jest uszkodzona) nie są traktowane jako ograniczenia.
Absolutnie Wolna Wola próbuje usunąć wszystkie deterministyczne ograniczenia a co za tym idzie również warunki początkowe oraz funkcję. W efekcie nie pozostaje nic, nawet wola.
Teista napisał(a): Abstrakcyjna wolna wola w ujęciu społecznym może sobie działać i mieć praktyczne zastosowanie jak np. matematyka.
dlaczego abstrakcyjna? społecznie wolna wola jest przecież w codziennym użytku w rzeczywistości, to poszukiwanie absolutnej wolnej woli jest oderwane od rzeczywistości
Teista napisał(a): Należy tylko pamiętać, że jest nieosiągalna, bo nasza śmierć dla nas jest niepraktyczna.
Ten schemat: w-d-f-e to Twoja robota, dobre.
Tu mnie zgubiłeś, po pierwsze co ma śmierć do woli, po drugie śmierć ma praktyczne zastosowanie chociażby w ewolucji

