pilaster napisał(a): Oczywiście Joker zdaje sobie sprawę, że takie statki nigdy realnie nie istniały i po prostu fizycznie istnieć nie mogły?
Oczywiście, że istniały a taki argument to pojawiał się 200 lat temu jak komunikacja polegała na wielotygodniowych podróżach lądem i morzem ale nie dzisiaj. Niech przemówi samo prawo przyjęte już po interwencji abolicjonistów, a więc po wprowadzeniu jak na te czasy dość radykalnych limitów transportowych. Jest to pierwszy akt prawny regulujący transport niewolników, uchwalony przez ludzi, z których interesami stało to w ewidentnej sprzeczności (wielu członków Izby Gmin było właścicielami plantacji czy statków niewolniczych, posiadali udziały w takich przedsięwzięciach). Mowa tu o tzw. Slave Trade Act 1788.
Tutaj źródło z ichniego "Dziennik Ustaw" Slave Trade Act 1788 (oryginal) str. 512
i jeszcze w bardziej przystępnej formie Slave Trade Act 1788 (txt)
The Status at Large, Anno vicesimo octavo Georgii III napisał(a):'WHERAS it is expedient to regulate the shipping and carrying of Slaves in British Vessels from the Coast of Africa;' be it therefore enacted; and it is hereby enacted by the King's most Excellent Majesty, by and with the Advice and Consent of the Lords Spiritual and Temporal, and Commons, in this present Parliament assembled, and by the Authority of the same, That it shall not be lawful for any Master, or other Person taking or having the Charge or Command of any British Ship or Vessel whatever, which shall clear out from any Port of this Kingdom from and after the first Day of August one thousand seven hundred and eighty-eight, to have on board, at any one Time, or to convey, carry, bring, or transport Slaves from the Coast of Africa, to any Parts beyond Sea, in any such Ship or Vessel, in any greater Number than in the Proportion of five such Slaves for every three Tons of the Burthen of such Ship or Vessel, so far as the said Ship or Vessel shall not exceed two hundred and one Tons; and moreover, of one such Slave for every additional Ton of such Ship or Vessel, over and above the said Burthen of two hundred and one Tons, or Male Slaves who shall exceed four Feet four Inches in Height, in any greater Number than in the Proportion of one such Male Slave to every one Ton of the Burthen of such Ship or Vessel, so far as the said Ship or Vessel shall not exceed two hundred and one Tons, and (moreover) of three such Male Slaves (who shall exceed the said Height of four Feet four Inches) for every additional five Tons of such Ship or Vessel, over and above the said Burthen of two hundred and one Tons; and every such Ship or Vessel shall be deemed and taken to be of such Tonnage or Burthen as is described and set forth in the respective Certificate of the Registry of each and every such Ship or Vessel, granted in pursuance of an Act made and passed in the twenty-sixth Year of the Reign of his present Majesty (intituled, An Act for the further Increase and Encouragement of Shipping and Navigation): And if any such Master, or other Person taking or having the Charge or Command of any such Ship or Vessel, shall act contrary hereto, such Master, or other Person as aforesaid, shall forfeit and pay the Sum of thirty Pounds of lawful Money of Great Britain, for each and every such Slave exceeding in Number the Proportions herein-before limited; one Moiety whereof shall go to his Majesty, his Heirs or Successors, and the other Moiety thereof shall go to any Person or Persons who shall first sue for the same.
Czyli dla jednostek do wyporności 201 ton można było od 1788 r. transportować 5 niewolników na każde 3 tony wyporności, a więc 1,67 niewolnika na 1 tonę wyporności. Daje to dla takiej jednostki 200 tonowej 334 niewolników. Dalej lecą ograniczenia dla jednostek o wyższym tonażu (1 niewolnik na każda tonę ponad 201 ton). Przypominam było to po wprowadzeniu regulacji ograniczających.
Gdyby liczyć choćby tą miarą statek Brookes (ten z ryciny) mógłby zgodnie z prawem transportować 454 niewolników (choć zdjęcie pochodzi sprzed wprowadzenia regulacji i jest na nim 609 niewolników). Brookes (Wiki)
Podróż trwała też nie 50 dni a raczej blisko 4 miesiące (w połowie XVIII wieku). Niewolnicy zajmowali tylko górne pokłady, niżej znajdowały się ładownie. Dane tych żaglowców są powszechnie dostępne w całkiem rozsądnym przybliżeniu ,wystarczy sprawdzić ładowność i wyporność wobec powyższych regulacji.
Odnośnie śmiertelności załóg, związane to było z chorobami tropikalnymi, na które ludzie z Europy nie byli wystarczająco odporni.
Nie wiem co miałoby wspólnego porównywanie transportu 12 mln zwierząt i niewolników. Na dzisiejszą wartość pieniądza niewolnik byłby wart kwotę porównywalną ze średniej-niższej klasy nowym autem (dzisiejszych około 10 tys. funtów), zwierzęta znacznie mniej. Poza tym popyt był na siłę roboczą a nie zwierzęta.
Voodoo People


