Teista napisał(a): Chyba nie wyjaśniłem tego co chciałem.
Moim zdaniem wyjaśniłeś to bardzo dobrze. A jedynym "minusem" jest to, że zapomniałeś uwzględnić własnej perspektywy. Dla wierzącego Biblia zawiera przede wszystkim prawdy wiary. Jeżeli więc jakieś dane liczbowe czy miejsca zdarzeń się nie zgadzają, to jest to drugo- / trzeciorzędne. Natomiast pierwszorzędne są czyny, ich powody i ich ocena moralna.
Cytat:Zrobię to jeszcze raz na innym przykładzie. Biblia nie jest kroniką podającą wydarzenia historyczne. Biblia zawiera różne opowieści, a ich zadaniem jest przedstawienie religijnych idei i nic więcej. Mamy tam opis oblężenia Jerozolimy i zdecydowaną reakcję Jahwe, który posyła Anioła Pańskiego. Prawda historyczna jest nieco inna. Nie było to oblężenie Jerozolimy, a kampania egipska i nie był to Anioł Pański, a zaraza, co potwierdza Herodot i anioł nie pobił 185 000, bo stacjonowała tam tylko niewielka grupa zbrojnych Asyryjczyków mających odebrać od Ezechiasza kontrybucję i odebrali co potwierdzają źródła asyryjskie. Tak więc Biblia w tej opowieści podaje tylko tę prawdę, że Jerozolimie się upiekło, nie została zniszczona.
W starych czasach epidemie można było opisywać jako zstąpienie Anioła Pańskiego (żydzi), przegryzienie cięciw przez myszy (Herodot) lub przemilczeć. Żadne źródło nie wspomina zarazy bezpośrednio, opis u Izajasza (10:28nn) może być pewną wskazówką, jednakże wydaje się, że obowiązywało tu tabu językowe, żydów i nie-żydów. Co do przebiegu kampanii pewne możliwe interpretacje zostały opisane poniżej:
https://histmag.org/aniol-panski-zstapil...ryba-12014
Cytat:Teraz o Onanie. Moim zdaniem ta historia dla Nas nie ma żadnego znaczenia. KK dopuszcza stosowanie naturalnej antykoncepcji – kalendarzyk i stosunek przerywany.
Być może dysponujesz jakąś przyszłą wersją Katechizmu z tajnej kancelarii Franciszka I, ale w obecnej edycji <1> coitus interruptus ciągle jeszcze zakazany jest. Może ostrość tego zakazu (i z nim spokrewnionych) w ostatnich dekadach została wiele razy złagodzona, niemniej ciągle jeszcze dozwolone metody to NPR (zwany "kalendarzykiem", choć to tylko wycinek tematu) albo - szklanka wody. Zamiast.
<1>
http://www.katechizm.opoka.org.pl/rkkkIII-2-2.htm
Kanon 2370
Cytat:A na koniec o archeologii. To jak archeolog potraktuje znalezisko i jak je zinterpretuje zależy od znajomości i rozumienia kultury, którą bada. Jeśli nie wie nic to może nawet potraktować pornole jako videoewangelie, które poprzez hedonizm, a następnie cierpienie prowadzą do zbawienia.
No właśnie już archeologowie w starożytnej Grecji mają problem, że ocena ich zwyczajów na podstawie zmysłowych figur lub malowideł na wazach nie pokrywa się z relacjami ze źródeł pisanych. Dość wspomnieć, że nakaz noszenia nakrycia głowy przez mężatki się stamtąd wywodzi. Nam trudno skojarzyć optycznie hidżaby z ojczyzną Afrodyty i Erosa.
Wszystko ma swój czas
i jest wyznaczona godzina
na wszystkie sprawy pod niebem
Koh 3:1-8 (edycje własne)
i jest wyznaczona godzina
na wszystkie sprawy pod niebem
Spoiler!

