Primo, czyściec jest częścią nieba. Osoby w czyśćcu są już zbawione.
Secundo, funkcją czyśćca jest oczyszczenie (jak nazwa wskazuje) do stanu świętości
Tertio, pokuta nie jest karą w tym sensie, jak - przykładowo - poprawianie błędu po klasówce nie jest "karą" za złą ocenę. Tylko ma na celu poprawę delikwenta. Czy to działa to osobna sprawa, niemniej nigdzie w Katechizmie nie ma utożsamiania pokuty z karą.
I quatro, nikt nie jest w stanie wyspowiadać się ze wszystkich grzechów, dlatego jest na końcu ta formułka "więcej grzechów nie pamiętam". A nie "więcej grzechów nie popełniłem/-łam". Nieświadome zapomnienie grzechów przy spowiedzi to kwestia nagminna, niby są odpuszczane "w pakiecie", jednakże trudno mówić o pełnym oczyszczeniu. Dlatego po śmierci jest sąd z całego życia.
Quinto wreszcie, Sąd Ostateczny nie dubluje sądu pośmiertnego, jest natomiast przejściem z tego świata na świat po Apokalipsie, decyduje o dalszym przeznaczeniu ludzi. Do życia w nowym Królestwie Bożym, albo też nie. To tak z grubsza, bo w detalach relacje św. Jana są dosyć mgliste.
Secundo, funkcją czyśćca jest oczyszczenie (jak nazwa wskazuje) do stanu świętości
Tertio, pokuta nie jest karą w tym sensie, jak - przykładowo - poprawianie błędu po klasówce nie jest "karą" za złą ocenę. Tylko ma na celu poprawę delikwenta. Czy to działa to osobna sprawa, niemniej nigdzie w Katechizmie nie ma utożsamiania pokuty z karą.
I quatro, nikt nie jest w stanie wyspowiadać się ze wszystkich grzechów, dlatego jest na końcu ta formułka "więcej grzechów nie pamiętam". A nie "więcej grzechów nie popełniłem/-łam". Nieświadome zapomnienie grzechów przy spowiedzi to kwestia nagminna, niby są odpuszczane "w pakiecie", jednakże trudno mówić o pełnym oczyszczeniu. Dlatego po śmierci jest sąd z całego życia.
Quinto wreszcie, Sąd Ostateczny nie dubluje sądu pośmiertnego, jest natomiast przejściem z tego świata na świat po Apokalipsie, decyduje o dalszym przeznaczeniu ludzi. Do życia w nowym Królestwie Bożym, albo też nie. To tak z grubsza, bo w detalach relacje św. Jana są dosyć mgliste.
Wszystko ma swój czas
i jest wyznaczona godzina
na wszystkie sprawy pod niebem
Koh 3:1-8 (edycje własne)
i jest wyznaczona godzina
na wszystkie sprawy pod niebem
Spoiler!

