anbo napisał(a):Moja teza to: Jahwe odpłaca za każdy grzech, czyli nie aprobuje grzechu.Teista napisał(a): Kłamstwo Jakuba nie zostało niezauważone. Mamy karę za ambicję. Już w życiu prenatalnym walczył z Ezawem, nie miał szans bo Ezaw był silniejszy. Przeprowadził swój plan podstępem i został ukarany. Stracił rodzinę i rzez 20 lat pracował u Labana i sam mówił, że nie były to czasy lekkie. Po 20 latach dostaje zgodę od Jahwe na powrót - Rdz 31,3. Dopiero po potyczce z Bogiem Rdz 31, 27 ten mu wybacza i Jakub idzie na spotkanie z Ezawem. Bóg pozwolił Jakubowi na realizację swoich ambicji, a ponieważ zgrzeszył musiał za wszystko zapłacić. I tak to było z Jakubem.Zacytuj fragment, w którym Jahwe karze Jakuba utratą rodziny itd. za okłamanie Izaaka. Zacytuj też fragment, w którym jest mowa o wybaczeniu przez Jahwe kłamstwa Jakuba. Póki co, to prezentujesz tylko swoje fantazje na temat karania Jakuba przez Jahwe, nic więcej.
Uznajesz to za nadinterpretację choć jasno wynika to z całego ST. A jak ocenisz własną metodę dowodzenia, że Jahwe aprobuje grzech, zakładając, że „nieoponowanie” jest tym samym co aprobata?
Cytat:Było kłamstwo? Było. Jahwe nie oponował? Nie oponował. Czyli aprobowałTaki argument sprawdza się nie we wszystkich przypadkach, bo z braku wyrażania sprzeciwu na zło nie zawsze wynika „z automatu” akceptacja zła. Brak aktywnego sprzeciwu może wynikać z braku możliwości przeciwstawienia się złu -człowiek lub z wolności do popełnienia grzechu, którą dał Jahwe ludziom.
Jak już pisałem, nie ma w tekście tego czego szukasz. Już to potwierdziłem wcześniej i dodałem, że to nie dowodzi aprobaty Jahwe na kłamstwo Jakuba, a przeciwnie, bo jeśliby zaaprobował to kłamstwo, to z racji, że jest wszechmogący powinien był rozwiązać zatarg braci i zabić po prostu Ezawa jakąś tajemniczą chorobą, albo potraktować jak Koracha, albo wydalić go jak to zrobił z Jakubem. Wtedy Twoja argumentacja miałaby sens, wtedy mamy aprobatę kłamstwa i oczywistą niesprawiedliwość. Zrobił jednak inaczej. Mam taką propozycję, wykasuj wszystkie wzmianki o Bogu z tej historii, przeczytaj i odpowiedz na proste pytanie:
Którego z nich, Ezawa czy Jakuba w tej historii spotkała niesprawiedliwość i który z nich nie zapłacił za swój postępek?
I jeszcze jedno:
Wskażesz mi fragment z ST gdzie Jahwe aprobuje grzech i odstępuje od wymierzenia kary.

