Cytat:Tak naprawdę dopiero z książki "Włam się do mózgu" dowiedziałem się jak bardzo marnowałem czas...
To polecam poczytać Kamila Galosa. Sekcja "Polecane Książki". Poza Genealogią Piastów ofc ;-)
Cytat:Naturalnie. Też nie znam się na tym, ale widzę po sobie czy innych osobach, że każdy może mieć jakieś "ubytki" obniżające potencjał. Może słowo "ubytki" nie jest najlepsze, hm. Inaczej. Każdy wychowuje się w określonym środowisku domowym i rówieśniczym. Są to małe enklawy o różnym potencjale norm postępowań i wyobrażeń o świecie. Na jednych mogą wpływać wyobrażenia skuteczniejsze od tych, które zdobywają inni. Chodzi mi o to, że szkoła powinna być takim miejscem, które pomoże danej osobie zauważyć, że pewne rzeczy można robić inaczej (już nie tylko o naukę mi chodzi). Inaczej myśleć, czuć, i reagować na tę samą sprawę, a co więcej, że można to kształtować. To dzieje się cały czas na poziomie nieświadomym i uważam, że sensowniej byłoby zrobić z tego proces w pełni świadomy.
Szkoła ma być powszechna a nie spersonalizowana. Trzeba by w szkołach zatrudniać guwernantki do każdego dzieciaka, żeby coś sensownego z tego było. Mnie się wydaje, że warto by wrócić do źródeł. Jest jedna rzecz łącząca Żydów i starożytnych Greków, mianowicie sposób nauczania. Otóż Żydzi mieli nauczyć się czytać i w dyskusjach interpretować Torę oraz wykazywać, że jedne interpretację są lepsze od innych. Grecy na warsztat wzięli swoje dzieła, modyfikowali zasady rozumowania i robili pi razy oko to co Żydzi. Siadali i dyskutowali. Dzisiaj szkoła jest od nauczania. Nauczania Ex Cathedra. Czyli de facto pominięto najistotniejszą rzecz w nauczaniu - interakcję i integrację. Chyba warto do tego wrócić. Jest Mistrz, są uczniowie i jest dyskusja, ewentualnie z eksperymentami. To ani kosztochlonne nie jest, ani drastycznie nie odbiega od tego systemu i można to zrobić "na wczoraj".
Każdy zna dokonania Greków i Żydów. Nikt mi nie wmówi, że to tylko zasługa genów albo zbiegów okoliczności. Nie przy fakcie istnienia takich zbieżności w systemach nauczania.
Sebastian Flak

