bert04 napisał(a): @anboGłównymi tekstami są teksty Nowego Testamentu, głównie na nich bazuję. Reszta to przytaczanie interpretacji (Danielou, Vermes, Janiszewski, Ehrman) oraz przytaczanie opinii na temat ebionitów. Co do tych ostatnich to umieszczanie ich już w połowie I wieku ma dla mnie bardzo duży sens zważywszy na to, że 1) jest to opinia przynajmniej niektórych historyków, a nie pisarzy bazujących na sensacji 2) widać tę możliwość w NT, gdy mu się dobrze przyjrzeć (oczywiście to kwestia interpretacji).
Tak, daję sobie czas na odpowiedź, gdyż musiałbym poszukać tekstów źródłowych do których się odnosiłeś. Wymieniliśmy poglądy, na razie tyle.
bert04 napisał(a): A twój IMHO główny błąd to interpretacja biologiczna. Tak Lk 31nn można traktować jako odwołanie do Józefa jak i tzw. genealogię jako pochodzenie od Maryi. Zresztą, co przeczy, żeby oboje byli z rodu Dawida? Takie to rzadko spotykane?Co do mojego rzekomego błędu to poczekam na argumentację z twojej strony. Łk 1, 31-35 to samo, poczekam na szerszą argumentację. W kwestii podwójnego pochodzenia z rodu Dawida - nie dowodzę, że Maria nie pochodziła z rodu Dawida, w zasadzie mnie to nie interesuje. Moje tezy (argumenty też) sa konkretne i dotyczą tego, co jest w NT, co można orzekać na podstawie tych tekstów o przekonaniach ich autorów oraz współczesnych Jezusowi i najwcześniejszych wyznawców Jezusa. Zaczekam aż do konkretnych tez odniesiesz się konkretnie.

