anbo napisał(a): Dlaczego nagle zwróciłeś się do mnie inaczej niż się podpisuję na tym forum?Czasami taka nostalgia mnie dopada za czasami na innym forum, gdzie pełne imię i nazwisko miałeś w sygnaturce. Już przeszło.
Cytat:Ale ja już pisałem, że ewentualne faktyczne pochodzenie Marii z rodu Dawida nie ma znaczenia, bo nie o tym piszę.
No i to trochę problem w tej dyskusji, że analizujesz wersy tylko pod kątem jednej teorii. A każdy werset jak i całość mają spektrum interpretacji. Poważna analiza powinna uwzględnić nie tylko "wers x:yy pasuje do teorii A", ale też "pasuje lepiej, niż alternatywne teorie B, C i D". To, jak i powoływanie się na niektóre autorytety (przy jednoczesnym odrzucaniu innych) robi z tej dyskusji tylko lustrzane odbicie teologii.
PS:
anbo napisał(a): Dlaczego tak negatywnie oceniasz badaczy Jezusa historycznego
Ależ skąd. Z wszystkich alternatywnych do chrześcijańskiej wersji alternatyw tę akurat traktuję najpoważniej. Nawet jeżeli nie zgadzam się z wnioskami, to już samo rozpatrywanie kontekstu historycznego przez nich wzbogaca moją wiedzę o Jezusie i o kontekście jego kontentu.
Co nie zmienia faktu, że na bazie ich ustaleń powstała już niejedna teoria spiskowa. Ale nie tylko na tej bazie.
Cytat:Szkoda, że nie poparłeś tej tezy kontrargumentacją dla tego, co napisałem o Pawle i Marku.
Pójdę na łatwiznę:
http://teologia.deon.pl/wspolczesna-deba...n-nowicki/
"Za szczególnie wyraźne świadectwo uważa się hymn chrystologiczny Flp 2, 6 – 11. Mniej wyraźne aluzje do preegzystencji Chrystusa zawierałyby natomiast: 1 Kor 8, 6; 10, 4; 15, 47; 2 Kor 8, 9; Ga 4, 4; Rz 8, 3."
Jeżeli Paweł wierzył w preegzystencję Jezusa, to nie mógł jednocześnie wierzyć w adopcjanizm. QED.
Pozostaje Ci więc jeszcze tylko Marek. Ale sam stwierdziłeś, że jest on późniejszy od listów pawłowych. I zawiera taki fragment, może mniej wyraźny ale zawsze:
Mk 12:35-37 Nauczając w świątyni, Jezus zapytał: «Jak mogą twierdzić uczeni w Piśmie, że Mesjasz jest Synem Dawida? 36 Wszak sam Dawid mówi w Duchu Świętym: Rzekł Pan do Pana mego: Siądź po prawicy mojej, aż położę nieprzyjaciół Twoich pod stopy Twoje. 37 Sam Dawid nazywa Go Panem, skądże więc jest [tylko] jego synem?» A wielki tłum chętnie Go słuchał.
Więc i tutaj mamy przynajmniej argument za tym, że i Marek wyznawał wiarę w pregzystencję Jezusa przed, przynajmniej, Dawidem.
Wszystko ma swój czas
i jest wyznaczona godzina
na wszystkie sprawy pod niebem
Koh 3:1-8 (edycje własne)
i jest wyznaczona godzina
na wszystkie sprawy pod niebem
Spoiler!

