@Baptiste
Ja wiem, spór światopoglądowy i przekonanie, że to on decyduje o kształcie rzeczywistości społecznej, są dla większości naturalne i wydają się oczywiste. Tylko z moralnością jest jak ze świadomością- ludzie generalnie ją mają, ale nie mają pojęcia, jak ona funkcjonuje, zadowalając się tzw. manifest image i ideologią na jego temat (odsyłam do wykładu Dennetta: https://youtu.be/bKn-AntVJXg ).
A rzecz jest prosta: ponieważ memy replikują się także w przekazie poprzecznym, a nie tylko międzypokoleniowym i ponieważ kierunek przekazu poprzecznego to od grup bardziej wpływowych do poddających się wpływom, a wpływowe są grupy osiągające sukces ekonomiczny, a wraz z nim pozycję społeczną i ekspansywnie zmieniające warunki ekonomiczne (np. rozwój nowych branż, gałęzi gospodarki, nowych usług itd.), to memy sprzyjające takiemu sukcesowi się lepiej replikują. Dlatego zmiany w moralności i obyczajowości nie wymagają wymierania ich nosicieli- ktoś odnosi sukces, staje się wpływowy i zmienia reguły gry, do czego dostosowują się inni, chcąc nie być w tyle tego wyścigu.
Warunki zaś mamy takie, że w naszych gospodarkach kompetencje odgrywają już taką rolę, że kapitał ludzki- jednostki o ważności dla gospodarki wyższej niż kiedykolwiek w historii- osiąga wartość taką, że środowiska najlepiej go wykorzystujące (czemu sprzyja dobrostan jednostek) i nie marnujące talentów dlatego, że ktoś jest gejem czy transem, przodują w wyścigu, są najbardziej wpływowe i przekształcają rzeczywistość społeczno-gospodarczą napędzając dalsze przemiany.
Jakoś tak dziwnie się składa, że ogromnie wpływowy w kwestiach obyczajowo-moralnych szołbiznes (który jako producent treści i osobowości, których głos (też treści) spotyka się z wielkim zainteresowaniem, jest genialnym mechanizmem napędzającym replikowanie memów zagnieżdżających się w kolejnych umysłach), w którym kapitał ludzki osiąga niebywałą wartość (gwiazdy i nazwiska, na których oparte są wielkie interesy), jest generalnie mocno lewicowo-liberalny.
Ja wiem, spór światopoglądowy i przekonanie, że to on decyduje o kształcie rzeczywistości społecznej, są dla większości naturalne i wydają się oczywiste. Tylko z moralnością jest jak ze świadomością- ludzie generalnie ją mają, ale nie mają pojęcia, jak ona funkcjonuje, zadowalając się tzw. manifest image i ideologią na jego temat (odsyłam do wykładu Dennetta: https://youtu.be/bKn-AntVJXg ).
A rzecz jest prosta: ponieważ memy replikują się także w przekazie poprzecznym, a nie tylko międzypokoleniowym i ponieważ kierunek przekazu poprzecznego to od grup bardziej wpływowych do poddających się wpływom, a wpływowe są grupy osiągające sukces ekonomiczny, a wraz z nim pozycję społeczną i ekspansywnie zmieniające warunki ekonomiczne (np. rozwój nowych branż, gałęzi gospodarki, nowych usług itd.), to memy sprzyjające takiemu sukcesowi się lepiej replikują. Dlatego zmiany w moralności i obyczajowości nie wymagają wymierania ich nosicieli- ktoś odnosi sukces, staje się wpływowy i zmienia reguły gry, do czego dostosowują się inni, chcąc nie być w tyle tego wyścigu.
Warunki zaś mamy takie, że w naszych gospodarkach kompetencje odgrywają już taką rolę, że kapitał ludzki- jednostki o ważności dla gospodarki wyższej niż kiedykolwiek w historii- osiąga wartość taką, że środowiska najlepiej go wykorzystujące (czemu sprzyja dobrostan jednostek) i nie marnujące talentów dlatego, że ktoś jest gejem czy transem, przodują w wyścigu, są najbardziej wpływowe i przekształcają rzeczywistość społeczno-gospodarczą napędzając dalsze przemiany.
Jakoś tak dziwnie się składa, że ogromnie wpływowy w kwestiach obyczajowo-moralnych szołbiznes (który jako producent treści i osobowości, których głos (też treści) spotyka się z wielkim zainteresowaniem, jest genialnym mechanizmem napędzającym replikowanie memów zagnieżdżających się w kolejnych umysłach), w którym kapitał ludzki osiąga niebywałą wartość (gwiazdy i nazwiska, na których oparte są wielkie interesy), jest generalnie mocno lewicowo-liberalny.
All cognizing aims at "delivering a grip on the patterns that matter for the interactions that matter"
(Wszelkie poznanie ma na celu "uchwycenie wzorców mających znaczenie dla interakcji mających znaczenie")
Andy Clark
Moje miejsce na FB:
https://www.facebook.com/Postmoralno%C5%...1700366315
(Wszelkie poznanie ma na celu "uchwycenie wzorców mających znaczenie dla interakcji mających znaczenie")
Andy Clark
Moje miejsce na FB:
https://www.facebook.com/Postmoralno%C5%...1700366315

