Gawain napisał(a): Problem z neokrzyżakami jest taki, że dzięki latom indoktrynacji wyszło, że Krzyżak=Niemiec, a w czasach walk z Krzyżakami, Krzyżak był Krzyżakiem, najczęściej Niemieckim ale był też Niemiec Niemcem. Różnica o tyle przeszkadzająca w narracji, że dzisiaj musiał by to być Niemiec, a w związku z tym, że w Niemczech robimy za siłę roboczą to nie można z Niemca zrobić złego Obcego.
Mówiąc o neokrzyżakach nie miałem na myśli koniecznie używania krzyżackiej symboliki. Chodziło o taki twór państwowy, który musi z geopolitycznej konieczności walczyć z Polską na śmierć i życie, a nie tylko spierać się o jakieś pryncypia, czy kawałek ziemi. Z Krzyżaków możemy wziąć lokalizację. Ruscy podupadli i zbuntował się Królewiec. Jednak zamiast dać się rozebrać przez Litwę i Polskę, mieszkańcy regionu próbują tworzyć jakieś lokalne mocarstwo, które siłą rzeczy musi zeżreć przynajmniej kawałek dorzecza Wisły. Do tego mamy w Polsce spizeg, którzy po prostu głęboko nienawidzą idei istnienia takiego państwa jak Polska (bo gdyby konus król Łokietek wpadł w Ojcowie Czechom w ręce, mielibyśmy teraz knedle i dobrobyt). I ten spizeg współpracuje ze wszystkimi, z kim się da. Z owymi Krzyżakami, z wypędzonymi Niemcami, z banderowcami, z putinistami, z Watykanem i każdym, komu na rękę byłoby rozebranie Polski na jak najmniejsze strzępy.
Cytat:Znaczy się w mojej opinii trzeba by startować z innej pozycji np. od dobrego chłopaka-prawaka, który na skutek zmian w otoczeniu zostaje popychany do stawania się takim jakim miałby być. Znaczy się pożądana charakterystyka miał by być wynikiem procesu.
Tylko znowu – taka narracja implikuje, że bycie „dobrym chłopakiem-prawakiem” z jakiegoś powodu nie jest OK. A gdyby bohater startował w 89 roku z pozycji „wierzę w nową, niepodległą Polskę”, to identyfikować by się z nim mogli wszyscy, którzy zawłaszczają sobie obecnie legendę „S”. Czyli w zasadzie wszyscy poza jakimiś kanapami.
Cytat:"Chrystus Narodów" dał nam Beniowskiego, Wojtyłę, Mickiewicza czy Kościuszkę.
I Powstanie Warszawskie, które do tej pory jest zachwalane jako dobra decyzja.
Cytat:Czy taką kawiarnię Szkocką napędzał bohaterski duch walki z zagrożeniem?
No nie. Ale właśnie ciężko jest zrobić z Banacha bohatera narodowego, bo mało kto rozumie, o co gościowi chodziło. Filmy o Skłodowskiej, Hawkingu, czy o Turingu zawsze są uproszczone. Film o Banachu jest być może nienakręcalny.
Cytat:Stanów od Złotej Ery komiksu nie najechał nikt, nawet Latynosi zza Trumpiego Muru. A jednak Vis Vitalis tworzy im Supermenów i Marines.
No ale Hitler najechał „wolny świat”. I na tym się dało budować narrację.
Cytat:Masz religę, który owszem pracuje ciężko ale głównie walczy z oporem systemu i niewiarą w powodzenie. Patch Adams pokazuje człowieka z depresją, który chce pomagać innym i jest niezrozumiany, ale się nie poddaje. Dwa różne sposoby narracji, tylko ten nasz to trąci syndromem oblężonej twierdzy.
Właśnie ja Bogów trochę inaczej odebrałem. W tym filmie jednak pokazano, że Religa ma przede wszystkim swoje problemy, a niezrozumienie „środowiska” jest uzasadnione. Moim zdaniem na tle gatunku wybija się ten film pozytywnie.