Adam M. napisał(a): Ja podobnie jak Bert mialem wlasne doswiadczenia ktore przekonaly mnie ze materialny swiat to nie "caly swiat". Natomiast probe opisania metafizyki jakims systemem uwazam raczej za "mission imposssible".To oczywiste, ze materialny świat to nie caly Świat co nie musi implikować wiary w Boga.Jakie to byly doświadczenia?
Jacek URBANIEC
TRZECI ŚWIAT KARLA POPPERA
Popperowska koncepcja „trzeciego świata” od kilku już lat nęciła Mi-chała Hellera, nie dziwi przeto, że właśnie jej poświęcił swe seminariumw roku akademickim 1985/86. Przedmiotem krytycznej analizy był esej Epistemologia bez poznającego podmiotu będący — z niewielkimi tylko zmianami — powtórzeniem oficjalnego wystąpienia Poppera podczas III Międzynarodowego Kongresu Logika, Metodologia i Filozofia Nauki w 1967 r.2
.
W eseju tym wyrażone jest przekonanie, że obok świata obiektów fizycznych (stanów fizycznych) oraz świata stanów świadomości (stanów umysłu,predyspozycji do określonych działań i zachowań) należy wyróżnić trzeci świat: świat obiektywnej treści myśli, w szczególności nauki, ale także poezji i sztuki. Trzeci świat jest wytworem człowieka (i choćby tym różni się zasadniczo od platońskiego świata idei czy heglowskiego ducha obiektywnego), jest naturalnym produktem zwierzęcia ludzkiego, podobnym — wedle Poppera — do takich struktur jak sieć pająka, gniazdo os czy mrówek, tamy budowane przez bobry, ścieżki zwierząt w lesie. Mimo to trzeciświat nie da się zredukować do dwu pozostałych (świata obiektów fizycznychi świata stanów świadomości), istnieje jakoś realnie, jest w dużym stopniu autonomiczny: każda teoria, każdy problem z trzeciego świata generuje nowe niezamierzone fakty, nowe nieoczekiwane problemy. Występuje oddziaływanie zwrotne naszej twórczości na nas samych — trzeciego świata na świat drugi, a nawet pierwszy
