Slup napisał(a): Gdy byłem dzieckiem i dowiedziałem się, że istnieją części mowy, nie wpłynęło to na moją zdolność mówienia po polsku. Poznałem natomiast podstawowe informacje na temat gramatyki języka polskiego.
Znajomość formalnej gramatyki daje nam przynajmniej możliwość analizowania intuicyjnej czynności jaką jest używanie języka. Natomiast jak się ma teizm klasyczny do myślenia? Tego nie wiemy. Analizą formalną myślenia i wnioskowania zajmuje się wszak logika, a nie teizm.
Cytat:Z tą różnicą, że nie stawiamy hipotezy "ludzkie poczucie tajemnicy bierze się ... ". Robimy coś więcej.
Tylko że to coś więcej jest nieuprawnione i przenosi nas z domeny „ciekawa hipoteza” do domeny „argumentu ad ignorantiam”.
Cytat:Podajemy jeden precyzyjny mechanizm, według którego to się dzieje. Tak samo, jak sformułowanie hipotezy o zmienności gatunków, nie jest tym samym, co podanie mechanizmu ewolucyjnego, według którego ta zmienność zachodzi.
Wybacz, ale nie widzę tutaj analogii. Istnienie jakiegoś „Boga X” za cholerę nie jest hipotezą która wyjaśnia, jak pojawia się poczucie tajemnicy u ludzi. W żaden sposób nie pogłębia naszego rozumienia psychologicznego zjawiska jakim jest doszukiwanie się tajemnicy tam gdzie załamuje się język.
Cytat:Weźmy pewne schematy językowe T, które będziemy traktowali jako obowiązujące, oraz dołóżmy pewne założenie R przeczące możliwości zachodzenia pewnego typu nieskończonego regresu. Istnieją rozumowania np. te przedstawione w książce Fesera "Pięć dowodów na istnienie Boga", które pokazują, że z koniunkcji T oraz R wynika istnienie pewnego X, wobec którego T się załamują itd.
Czyli „dowód ontologiczny” w kolejnej swojej mutacji. Z przesłanek o tym, co możemy pomyśleć wnioskujemy o tym, co rzeczywiście istnieje. Nawet teiści niechętnie przyjmują tego rodzaju rozumowanie, intuicyjnie rozumiejąc, że musi tu być po drodze jakaś brzytwa ukryta.
Cytat:Tak samo jak matematyczna teoria grup
Matematyczna teoria grup zajmuje się koncepcjami abstrakcyjnymi. Więc ciężko ją przekładać na teologię zajmującą się ponoć realnie istniejącym Bogiem.
Cytat:Jesteś niewątpliwie bardzo inteligentną osobą
Jestem niewątpliwie osobą, która czuje niesmak, gdy w debacie ktoś jej prawi tego rodzaju pochlebstwa.