Slup napisał(a): Ta dyskusja jest w znacznym stopniu obciążona antropomorfizacją. Jej przedmiotem jest osoba, która jest kimś w rodzaju zegarmistrza–zeusa. Ta osoba myśli, przewiduje, ma wiedzę, akty woli – czasem zaś osądza i karze.Tak się stało ponieważ z Boga filozofów przeszliśmy na Boga religii. Niektóre kwestie były rozpatrywane w związku z naukami religii chrześcijańskiej, np. o sądzie Bożym, zbawieniu i potępieniu, dobroci Boga.
Slup napisał(a): Pojęcie wolnej woli, które pojawia się w tej dyskusji, nie zostało dobrze określone.Zgadza się. Przyjęto domyślnie, że chodzi o taką wolną wolę, która w oczach Boga czyni człowieka odpowiedzialnym za jego czyny, co daje Bogu prawo do osądzenia człowieka i nagrodzenu go albo ukaraniu.
Slup napisał(a): Czy wolność ma oznaczać niezależność od wszelkich czynników determinujących? Wówczas również zegarmistrz-zeus nie jest wolny – przecież ma swój charakter, swoją naturę etyczną (dobrą czy złą — to bez znaczenia) oraz swój genialny intelekt, które to czynniki determinują jego decyzje. Taka wolność jest trudna do wyobrażenia i chyba pojęciowo pusta.Chyba niemożliwa. Taki byt musiałby sam siebie stworzyć (tylko wtedy jego natura byłaby zależna od niego samego), a przecież, zeby się mógł stworzyć musiałby już istnieć.
Slup napisał(a): Jeśli zaś wolność oznacza niezależność od zewnętrznych czynników determinujących, to można uznać, że w takim sensie wolny jest zarówno zegarmistrz-zeus jak i (tutaj akurat częściowo) człowiek.Tak, tylko czy taka wolność jest wystarczająca do karania człowieka? Zwłaszcza przez Boga, do którego sprowadza się przyczyna wszystkiego, w tym natury danego człowieka (w tym jego inteligencji) od której zależą jego decyzje.
Slup napisał(a): Powrócę jeszcze do klasycznej doktryny filozoficznej wypracowanej przez Majmonidesa, Arabów i scholastyków. Ta doktryna odrzuca antropomorfizację wraz ze wszystkimi jej problemami. Za pomocą szeregu argumentów, które mają mieć – zdaniem tych autorów – charakter a posteriori, przekonujemy się w ich opinii o istnieniu pewnego wysoce abstrakcyjnego obiektu.Skąd wzięli dane, na których operowali?

