To forum używa ciasteczek.
To forum używa ciasteczek do przechowywania informacji o Twoim zalogowaniu jeśli jesteś zarejestrowanym użytkownikiem, albo o ostatniej wizycie jeśli nie jesteś. Ciasteczka są małymi plikami tekstowymi przechowywanymi na Twoim komputerze; ciasteczka ustawiane przez to forum mogą być wykorzystywane wyłącznie przez nie i nie stanowią zagrożenia bezpieczeństwa. Ciasteczka na tym forum śledzą również przeczytane przez Ciebie tematy i kiedy ostatnio je odwiedzałeś/odwiedzałaś. Proszę, potwierdź czy chcesz pozwolić na przechowywanie ciasteczek.

Niezależnie od Twojego wyboru, na Twoim komputerze zostanie ustawione ciasteczko aby nie wyświetlać Ci ponownie tego pytania. Będziesz mógł/mogła zmienić swój wybór w dowolnym momencie używając linka w stopce strony.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
O państwie i mizerii akapu
#1
W poprzednich trzech rozdziałach za pomocą działu matematyki zwanego teorią gier, omówiliśmy strategię konfliktów zarówno na poziomie międzyosobniczym, indywidualnym, jak i zbiorowym, narodowym i państwowym. Jednak, chociaż rola konfliktów w dziejach ludzkiej cywilizacji jest nie do przecenienia, to jednak cywilizacja nie na konflikcie się wspiera, tylko przeciwnie, na współpracy. Podobnie jak w przypadku konfliktu, również współpraca jest opisywane przez teorię gier. I podobnie jak do konfliktu, do współpracy dochodzi wtedy, kiedy współpracującym osobnikom się to opłaca. To znaczy, kiedy dokładnie? Powiedzmy, że dwa współpracujące ze sobą podmioty mogą wspólnie uzyskać jakąś wartość o wartości b dla każdego z nich. Aby jednak ją uzyskać, muszą ponieść koszty o wysokości c każdy. Łączna ich wypłata wynosi zatem b-c. Dopóki b>c powinni więc współpracować dla obopólnej korzyści.

Dalszy ciąg tutaj
Demokracja jest sprzeczna z prawami fizyki - J. Dukaj

Jest inaczej Blog człowieka leniwego
Odpowiedz
#2
pilaster napisał(a): W poprzednich trzech rozdziałach za pomocą działu matematyki zwanego teorią gier, omówiliśmy strategię konfliktów zarówno na poziomie międzyosobniczym, indywidualnym, jak i zbiorowym, narodowym i państwowym. Jednak, chociaż rola konfliktów w dziejach ludzkiej cywilizacji jest nie do przecenienia, to jednak cywilizacja nie na konflikcie się wspiera, tylko przeciwnie, na współpracy. Podobnie jak w przypadku konfliktu, również współpraca jest opisywane przez teorię gier. I podobnie jak do konfliktu, do współpracy dochodzi wtedy, kiedy współpracującym osobnikom się to opłaca. To znaczy, kiedy dokładnie? Powiedzmy, że dwa współpracujące ze sobą podmioty mogą wspólnie uzyskać jakąś wartość o wartości b dla każdego z nich. Aby jednak ją uzyskać, muszą ponieść koszty o wysokości c każdy. Łączna ich wypłata wynosi zatem b-c. Dopóki b>c powinni więc współpracować dla obopólnej korzyści.

Dalszy ciąg tutaj

Świetny tekst, przypominający łudząco Nozicka aczkolwiek zawierający daleko bardziej daleko idące wnioski niż głośna praca "Anarchia, państwo, utopia" - aż dziw, że pilaster z pozycji Nozicka w swojej argumentacji nie skorzystał.
Propsuje ten tekst. Dzięki za zainteresowanie się tematyką akapu.
Na pomoc! mordują więźniów Bastylii!!!
Odpowiedz
#3
korsarz napisał(a): Świetny tekst, przypominający łudząco Nozicka aczkolwiek zawierający daleko bardziej daleko idące wnioski niż głośna praca "Anarchia, państwo, utopia" - aż dziw, że pilaster z pozycji Nozicka w swojej argumentacji nie skorzystał.

Pilaster się na Nozicka nie powoływał, ani nie wykorzystał, ponieważ Nozicka w ogóle nie zna i nie czytał  Smutny Wiedzę o ideologii akapowej zaczerpnął pilaster z  Hoppego, co zresztą zaznaczył w bibliografii.

Ale faktycznie ciekawe, że wychodząc od tych samych przesłanek doszedł pilaster niezależnie do, jak twierdzi korsarz, takich samych wniosków jak Nozick. 

Aż chyba tego całego Nozicka przeczytam...  Cwaniak
Demokracja jest sprzeczna z prawami fizyki - J. Dukaj

Jest inaczej Blog człowieka leniwego
Odpowiedz
#4
pilaster napisał(a): Pilaster się na Nozicka nie powoływał, ani nie wykorzystał, ponieważ Nozicka w ogóle nie zna i nie czytał  Smutny Wiedzę o ideologii akapowej zaczerpnął pilaster z  Hoppego, co zresztą zaznaczył w bibliografii.

Ale faktycznie ciekawe, że wychodząc od tych samych przesłanek doszedł pilaster niezależnie do, jak twierdzi korsarz, takich samych wniosków jak Nozick. 

Aż chyba tego całego Nozicka przeczytam...  Cwaniak

Praca Roberta Nozicka to chyba jedyna libertariańska publikacja, którą w środowisku akademickim traktuje się poważnie. 
Oczywiście Nozick dochodzi do podobnych wniosków ale w nieco inny sposób niż dokonał tego pilaster. Nozick uzasadnia koncepcję państwa minimalnego, to jedyne jego zdaniem państwo jakie można moralnie uzasadnić. Ciekawa jest też zawarta tam analiza prywatnych agencji ochrony na wolnych terytoriach spośród których prędzej czy później dojdzie do pojawienia się państwa, dużo w tej pracy matematyki jak na tego rodzaju tematykę, co pewnie pilastra zainteresuje. Polecam.
Na pomoc! mordują więźniów Bastylii!!!
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości