Nonkonformista napisał(a):Z grubsza - produkt należy: zaprojektować (kto i gdzie), wyprodukować składniki (skąd pochodzą), przetworzyć (np. dowolne przetworzenie, ale inne niż przepakowanie i nadrukowanie etykiety), sprzedać (dystrybucja, hurtownie, serwisy, sklepy).Rowerex napisał(a):Jeśli wiem, że marka jest polska i nadal należy do Polki/Polaka, a nie że polską była jak Wedel czy Zelmer.Nonkonformista napisał(a): kupuję polskie produkty, ubrania, AGD itd.Jak wyznaczasz granicę między "polskie", a "nie polskie"?
Jeśli sprzedana, to już niepolska, a zatem nie mam czekolad Wedla i nie kupuję już sprzętów Zelmera.
Z autopsji:
- projekt: w większości w Polsce (ale bywa inaczej),
- produkcja składników: zazwyczaj nie w Polsce,
- przetworzenie: zazwyczaj w Polsce, ale bywa, że nie w Polsce,
- sprzedaż i dystrybucja: w Polsce lub nie w Polsce,
- właściciel: Polak. nie mieszkający w Polsce, firma i polska i niepolska, zależy jak na to popatrzeć,
- fabryki: w Polsce i w Ameryce Południowej,
- marka: w 99% pod marką znanych niepolskich koncernów .
Kraj pochodzenia: zależy od tego, co korzystniejsze, zazwyczaj naciąganie do "made in Poland", bo to daje pewne preferencje i zyski finansowe.
Przepakowanie i drobne przetworzenie (np. mycie) produktów rolnych spoza Polski, a potem sprzedaż jako "made in Poland' już bywało, może nawet bywa dalej.
Zalecam więc ostrożność - takie pojęcia jak: marka, właściciel, fabryka itp., w kontekście "kraju pochodzenia", czyli "polskie/niepolskie", są mocno rozmyte, a typowy zakres, to od "ściemy" po "jakąś tam prawdę" i ewentualnie rzeczywistą "prawdę", ale w nieznanym stopniu....