Miały być zagadki, ale .. kto pod kim dołki kopie ten sam w nie wpada, jak mówi przysłowie. Będzie prosto z mostu.
Jadąc ulicą Majkowskiego, skręcamy w Folwarczną po prawej stronie znajdziemy takie oto budynki....
Trzy powyższe zdjęcia przedstawiają dworzec kolejki wąskotorowej relacji Poznań Kobylepole - Środa wlkp.
To zdjęcie przedstawia lokomotywownie i warsztaty.
Tu zdjęcie budynku dworca z drugiej strony.....
, a tu dzwon peronowy oznajmiający odjazd pociągu.
Historia Średzkiej Kolei Powiatowej rozpoczęła się w roku 1892, gdy rząd pruski wprowadził w życie ustawę o kolejach lokalnych. W jej wyniku stworzono liczne ułatwienia dla lokalnych przedsięwzięć kolejowych, co zaowocowało szeregiem podobnych inicjatyw.
W roku 1898 z inicjatywy właścicieli majątków ziemskich na trasie z Poznania do Środy rozpoczęto budowę łączącej te majątki linii kolejowej. W pierwszym etapie zbudowano 11 kilometrowy odcinek normalnotorowy ze stacji Poznań Główna (obecnie Poznań Wschód) do wsi Kobylepole (obecnie w granicach Poznania) która należała do jednych z inicjatorów budowy, rodu Mycielskich, gdzie zbudowano dworzec przeładunkowy z toru normalnego na wąski.
W roku 1902 ukończono budowę głównej linii wąskotorowej (o rozstawie szyn 1000 mm) na trasie Kobylepole–Środa Wielkopolska Miasto–Zaniemyśl. Długość linii głównej wyniosła 59 km. Zgodnie z założeniami kolej służyła przede wszystkim do przewozów płodów rolnych (głównie buraków cukrowych) z licznych majątków położonych wzdłuż trasy, do których pobudowano bocznice. Od początku utrzymywano również ruch osobowy.
Po wojnie kolej znajdowała się pod zarządem przymusowym PKP, a w roku 1949 została przez PKP przejęta. Utworzono wówczas Zarząd Średzkiej Kolei Wąskotorowej, który sprawował pieczę nad jej działalnością. (za Wikipedia)
W 1968 roku wstrzymano ruch pasażerski, a w 1973 roku rozpoczęto rozbiórkę torów.
Jeśli kto chce się wybrać na wycieczkę rowerową, szukać śladów kolejki i obejrzeć warsztaty od wewnątrz, to polecam :
http://www.srodawlkp.org/pliki/swpm_h3_5e.html
Poznań to nie tylko piękne , ale i ciekawe miasto.