Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Poznań
#21
Dla poznańczyków mam zagadkę fotograficzną. Jaka to ulica i miejsce ? Nie jest to trudne, inni internauci niezależnie ode mnie rozpoznali to miejsce. Zdjęcie pochodzi z przełomu lat 20/30 ubiegłego stulecia. Pod linkiem zamieszczam w pewnym odaleniu trzy wskazówki z których można skorzystać. Pierwej proponuje zmierzyć się ze swoją wyobraźnią........ Uśmiech

http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/306...845c35ced/





1. Wykusz po lewej stronie ulicy istnieje do dzisiaj.
2. W tle brak budynków, jasność spowodowana prawdopodobnie wschodzącym słońcem, lekki spadek terenu w lewo.
3. W miejscu wykuszu znajduje sie obecnie ważna placówka kulturalna Poznania.
Odpowiedz
#22
Już się kiedyś zastanawiałem z jakiego miejsca jest to zdjęcie zrobione, a jest to Dąbrowskiego przy Teatrze Nowym, widać w oddali Most Teatralny.
Odpowiedz
#23
Faktycznie! Dobre oko Uśmiech
Odpowiedz
#24
Fiu, fiu, fiuuuuu ..... , szybko poszło. Będzie zagadka lepsza z kilkoma moimi fotografiami, które niedawno zrobiłem... Uśmiech
Odpowiedz
#25
Miały być zagadki, ale .. kto pod kim dołki kopie ten sam w nie wpada, jak mówi przysłowie. Będzie prosto z mostu. Uśmiech Jadąc ulicą Majkowskiego, skręcamy w Folwarczną po prawej stronie znajdziemy takie oto budynki....

[Obrazek: php65p749pm.jpg]

[Obrazek: php7u1tpfpm.jpg]

[Obrazek: phpbxtcuupm.jpg]

Trzy powyższe zdjęcia przedstawiają dworzec kolejki wąskotorowej relacji Poznań Kobylepole - Środa wlkp.

[Obrazek: phpmncq8hpm.jpg]

To zdjęcie przedstawia lokomotywownie i warsztaty.


[Obrazek: phpdut04ypm.jpg]

Tu zdjęcie budynku dworca z drugiej strony.....


[Obrazek: phptbm5qfpm.jpg]
, a tu dzwon peronowy oznajmiający odjazd pociągu.

Historia Średzkiej Kolei Powiatowej rozpoczęła się w roku 1892, gdy rząd pruski wprowadził w życie ustawę o kolejach lokalnych. W jej wyniku stworzono liczne ułatwienia dla lokalnych przedsięwzięć kolejowych, co zaowocowało szeregiem podobnych inicjatyw.

W roku 1898 z inicjatywy właścicieli majątków ziemskich na trasie z Poznania do Środy rozpoczęto budowę łączącej te majątki linii kolejowej. W pierwszym etapie zbudowano 11 kilometrowy odcinek normalnotorowy ze stacji Poznań Główna (obecnie Poznań Wschód) do wsi Kobylepole (obecnie w granicach Poznania) która należała do jednych z inicjatorów budowy, rodu Mycielskich, gdzie zbudowano dworzec przeładunkowy z toru normalnego na wąski.

W roku 1902 ukończono budowę głównej linii wąskotorowej (o rozstawie szyn 1000 mm) na trasie Kobylepole–Środa Wielkopolska Miasto–Zaniemyśl. Długość linii głównej wyniosła 59 km. Zgodnie z założeniami kolej służyła przede wszystkim do przewozów płodów rolnych (głównie buraków cukrowych) z licznych majątków położonych wzdłuż trasy, do których pobudowano bocznice. Od początku utrzymywano również ruch osobowy.

Po wojnie kolej znajdowała się pod zarządem przymusowym PKP, a w roku 1949 została przez PKP przejęta. Utworzono wówczas Zarząd Średzkiej Kolei Wąskotorowej, który sprawował pieczę nad jej działalnością. (za Wikipedia)

W 1968 roku wstrzymano ruch pasażerski, a w 1973 roku rozpoczęto rozbiórkę torów.

Jeśli kto chce się wybrać na wycieczkę rowerową, szukać śladów kolejki i obejrzeć warsztaty od wewnątrz, to polecam :
http://www.srodawlkp.org/pliki/swpm_h3_5e.html

Poznań to nie tylko piękne , ale i ciekawe miasto.
Odpowiedz
#26
Ukazał sie fantastyczny link, film z wycieczki do Poznania przed Wystawą Krajową anno dominii 1929. prawdziwa gratka dla poznańczyków ! Studiujący w Poznaniu chemie i medycynę dowiedzą się skąd wzięły sie ich uczelniane budynki. Można zobaczyć, że postój dorożek przy dworcu przeniesiony miesiące temu, był już w tym miejscu 80 lat temu, a właściwie przez ponad 100 lat i komu to przeszkadzałołoło....

https://www.youtube.com/watch?v=_4ygAk0SUmo#t=77

Prezentowana na końcu budowa hotelu Polonia trwała trzy miesiące !. Obecnie jest to szpital wojskowy nr 111.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości