To forum używa ciasteczek.
To forum używa ciasteczek do przechowywania informacji o Twoim zalogowaniu jeśli jesteś zarejestrowanym użytkownikiem, albo o ostatniej wizycie jeśli nie jesteś. Ciasteczka są małymi plikami tekstowymi przechowywanymi na Twoim komputerze; ciasteczka ustawiane przez to forum mogą być wykorzystywane wyłącznie przez nie i nie stanowią zagrożenia bezpieczeństwa. Ciasteczka na tym forum śledzą również przeczytane przez Ciebie tematy i kiedy ostatnio je odwiedzałeś/odwiedzałaś. Proszę, potwierdź czy chcesz pozwolić na przechowywanie ciasteczek.

Niezależnie od Twojego wyboru, na Twoim komputerze zostanie ustawione ciasteczko aby nie wyświetlać Ci ponownie tego pytania. Będziesz mógł/mogła zmienić swój wybór w dowolnym momencie używając linka w stopce strony.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pomoc w zadaniach
#81
Jakie górnictwo Duży uśmiech

Ekonomię w 1 semestrze miałem i zalka jest więc wiesz ; )

To z podaży wziąłem z takiego prawa :
Prawo podaży
Przy ceteris paribus, wielkość podaży danego towaru się zwiększa, jeśli wzrasta jego cena, natomiast obniżaniu się ceny towarzyszy spadek wielkości podaży.
Odpowiedz
#82
kolejne zadanko jakby ktos mogl mi napisac rozwiazanie, bo wiem ze odpowiedz to P=2 ale nie wiem jak do tego dojsc

Jeżeli elastyczność cenowa popytu na dobro x wynosi 0,15, a obecna cena tego dobra wynosi 1, to jaki wzrost ceny spowoduje zmniejszenie ilości nabywanego dobra X o 10%?
Odpowiedz
#83
http://i45.tinypic.com/291m3r9.jpg
Bardzo bym prosil o pomoc w rozwiazaniu tego zadania.
"I watched with glee
As your kings and queens
Fought for ten decades
For the Gods they made"


Guns'n'roses - Sympathy For The Devil

"Fakty nie przestają istnieć z powodu ich ignorowania."

Aldous Huxley

"This is your life and it's ending one minute at a time"
Fight Club
Odpowiedz
#84
b/
[latex]
[a] = [b] \Rightarrow (a,b) \in R[/latex]
[latex]
c \in [a] \Rightarrow c \in [b] [/latex]
[latex]
1. (a,c) \in R [/latex]
[latex]2. (a,b) \in R[/latex]

Ergo [latex](b,c) \in R[/latex] (bo R jest przechodnia)

c/
Dowód nie wprost
[latex][a] = [b] \Rightarrow (a,b) \notin R[/latex]

[latex]a \notin [b] \ni b[/latex]
[latex]b \notin [a] \ni a[/latex]

Sprzeczność.


**w indeksach dolnych [a] i [b] powinno być "R"
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Odpowiedz
#85
a)
[latex]\{b\in A:<a,b>\in R\} \subseteq A[/latex], więc:
[latex]\bigcup_{a\in A}[a] = \bigcup_{a\in A}\{b\in A:<a,b>\in R\} \subseteq \bigcup_{a\in A} A = A[/latex]

Ponadto: [latex]\{a\}\subseteq[a][/latex], więc:
[latex]A = \bigcup_{a\in A}\{a\} \subseteq\bigcup_{a\in A}[a][/latex]

stąd

[latex]A \subseteq\bigcup_{a\in A}[a][/latex]
[latex]\bigcup_{a\in A}[a]\subseteq A[/latex]
[latex]A = \subseteq\bigcup_{a\in A}[a][/latex]

Albo inne podejście. Wybierz [latex]x\in A[/latex]

[latex]x\in [x][/latex] bo [latex]<x,x>\in R[/latex]
stąd
[latex]x \in \bigcup_{a\in A}[a][/latex]
stąd z dowolnosci:
[latex] \forall_{x\in A} x \in \bigcup_{a\in A}[a][/latex]
stąd [latex]A\subseteq \bigcup_{a\in A}[a][/latex]

Wybierz [latex]y \in \bigcup_{a\in A}[a][/latex]
Stąd [latex]\exists_{e\in A} y\in[e][/latex]
Stąd [latex]<y,e> \in R[/latex]
ale [latex]R \subseteq A^2[/latex]
stąd [latex]<y,e> \in A^2[/latex]
i [latex]y\in A[/latex]
Z dowolności[latex] \forall_{y\in \bigcup_{a\in A}[a]} y \in A[/latex]
stąd [latex] \bigcup_{a\in A}[a] \subseteq A[/latex]

i z tych dwóch nierówności równość.
Wydaje się, że nie można rozprawiać filozoficznie nie oglądając się przy tym na odkrycia naukowe, bo się zrobi z tego intelektualny pierdolnik. — Palmer Eldritch
Absence of evidence is evidence of absence. – Eliezer Yudkowsky
If it disagrees with experiment, it's wrong. — Richard Feynman
學而不思則罔,思而不學則殆。 / 己所不欲,勿施于人。 ~ 孔夫子
Science will win because it works. — Stephen Hawking
Science. It works, bitches. — Randall Munroe


Odpowiedz
#86
Mam pytanie odnośnie zadania z fizyki, a konkretnie z kinematyki:

Cytat:Traktor gąsienicowy porusza się względem obserwatora stojącego na powierzchni Ziemi w prawo z prędkością 10 km/h. Z jaką prędkością i w którą stronę porusza się w tym czasie:

1) górna część gąsienicy względem powierzchni Ziemi,
2) górna część gąsienicy względem korpusu traktora,
3) dolna część gąsienicy względem powierzchni Ziemi,
4) dolna część gąsienicy względem korpusu traktora?

Bardziej niż o wyniki chodzi mi o to dlaczego są one takie a nie inne. Same wyniki mogę podać, bo to zadanie ze zbioru zadań Subiety. Bardzo mnie irytuje to zadanie, bo oprócz tego jednego zrobiłem już wszystkie inne z rozdziału o ruchu jednostajnym prostoliniowym.

Czuję się tak jakbym zbudował ładną ścianę z cegieł, w centrum której brakuje jednej małej pierdolonej cegiełki Uśmiech
---
Najpewniejszą oznaką pogodnej duszy jest zdolność śmiania się z samego siebie. Większości ludzi taki śmiech sprawia ból.

Nietzsche
---
Polska trwa i trwa mać
Odpowiedz
#87
A założyłeś, że gąsienica porusza się na 2 okręgach o promieniu r i ze środka okręgu wychodzi wektor prędkości V=10km/h ?

1) 20
2) 10
3) 0
4)-10
Odpowiedz
#88
Generalnie to jest tak: dolna część gąsienicy, ta stykająca się z ziemią, nie porusza się względem ziemi, jeśli tylko traktor się nie ślizga. Dlaczego? Bo na tym polega ślizganie się, że dwie rzeczy się stykają i jednocześnie poruszają względem siebie Oczko Stąd, odpowiedź na punkt 3 jest 0.

Dalej, skoro traktor porusza się względem ziemi 10 km/h w prawo, a dolna część gąsienicy się nie porusza, to dolna część gąsienicy względem traktora musi poruszać się 10 km/h w lewo - mamy odpowiedź na punkt 4.

Jak popatrzymy na wszystko z punktu widzenia traktora, to gąsienica porusza się symetrycznie - górna część porusza się z taką samą prędkością, jak dolna. Jakby było inaczej, to by znaczyło, że pękła Oczko Zatem górna część względem traktora porusza się również 10 km/h, tylko że w prawo, tak jak traktor względem Ziemi - mamy odpowiedź na punkt 2.

Ostatni punkt wynika stąd, że skoro traktor porusza się względem ziemi 10 km/h w prawo, a górna część gąsienicy względem niego znowu 10 km/h w tę samą stronę, to gąsienica względem ziemi musi poruszać się 20 km/h w prawo. I to koniec zadania Uśmiech
[Obrazek: style3,Fizyk.png]
"Tylko dwie rzeczy są nieskończone - Wszechświat i ludzka głupota. Co do Wszechświata nie jestem pewien" - Albert Einstein
Odpowiedz
#89
A ja mam takie zadanie i wiem, że należy to udowodnić przez indukcję względem n, lecz nie wiem jak to zrobić Uśmiech

[Obrazek: browse.php?u=Oi8vYXRlaXN0YS5wbC8mcXVvdDt...%3D%3D&b=5][Obrazek: CegKRsc.jpg]
Odpowiedz
#90
hej
na egaminie bede musial opisac jedno doswiadczenie oraz opisac jakie prawo/zasada jest jej wyjasnieniem. jedyne doswiadczenie jakie pamietam, to to w ktorym na dlugim metalowym precie byl zaczepiony dysk. dysk ten po tym jak zostal wprawiony w szybki ruch obrotowy stal sie "lzejszy" dla czlowieka trzymajacego pret. prosze o pomoc Uśmiech
Odpowiedz
#91
http://www.youtube.com/watch?v=vjK9oPuoooY
Albo popróbuj na jego kanale, masa doświadczeń z wyjaśnieniami Duży uśmiech
Odpowiedz
#92
Potrzebuje znow pomocy ;p
mam takie zadanko z inzynierii procesowej. moj kolega z politechniki jakos dziwnie je na wzorze bernulliego rozwiazal i nie do konca rozumie. Czy moglby mi ktos lopatologicznie wyjasnic jak sie zabrac za rozwiazanie tego zadania?
treść:
rurke spietrzajaca umieszczono w przewodzie o srednici wewnetrzenej 100mm, tak ze jej koncowka znajdowala sie w osi przewodu. roznica poziomow cieczy manometrycznej (czterochlorki wegla o gesrosci 1590kg/m3) wyniosła 70mm. przewodem przeplywala woda o temp 293K. oblicz maksymalna (w osi rury) oraz srednia szybkosc przeplywu wody.


edit
dobra okazalo sie ze jest taki wzorek ktorym bardzo latwo to obliczyc. dzieki za pomoc
Odpowiedz
#93
Z góry przepraszam moderację, że mój post nie ma bezpośredniego związku z tematem, a tylko pośredni (pomoc w nauce fizyki). Poszukuję jakiegoś dobrego podręcznika (lub zestawu podręczników) do mechaniki klasycznej, który prowadziłby wykład materiału od podstaw (moja znajomość fizyki oscyluje gdzieś na poziomie licealnym), aż do bardzo zaawansowanych zagadnień. W szczególności zależy mi na dokładnym wyjaśnieniu i jak najobszerniej opisanej teorii zderzeń sprężystych brył sztywnych. Aparat matematyczny nie jest dla mnie problemem, więc w szczególności liczę na jakieś wartościowe pozycje akademickie. Jeżeli ktoś może polecić takie podręczniki (np. Fizyk ;P ) to byłbym zobowiązany.
Laws are formed by the arrogant and presumptuous, and our work here is a message to them that such arrogance will always be questioned by those with minds and wills of their own. Nefris of Thay
Odpowiedz
#94
John R. Taylor - Mechanika klasyczna
A.K. Wróblewski; J.A. Zakrzewski - Wstęp do fizyki t.1
Odpowiedz
#95
Ja polecam Halliday, Resnick, Walker "Podstawy fizyki" tom 1 i 2 w ramach szczegółowego powtórzenia wiedzy z liceum i, powiedzmy, 1 roku studiów technicznych (wyłączając może kierunek fizyka techniczna).

A później to wybierz sobie którąkolwiek z pozycji "Mechanika ogólna".
Na przykład Engela i Giergiela albo Osińskiego.

W książkach z mechaniki klasycznej nie będziesz miał szczegółowego opisu praktycznego obliczania zderzeń sprężystych, w przeciwieństwie do powyższych.
Odpowiedz
#96
Ja bym unikał pięciotomowego wydania "Podstaw fizyki" i starał się skołować starsze. Skoro matematyka nie jest problemem, to sobie poradzisz bez klepania po pupci i kolorowych obrazków. Język
Odpowiedz
#97
Nudziarz napisał(a):Ja bym unikał pięciotomowego wydania "Podstaw fizyki" i starał się skołować starsze. Skoro matematyka nie jest problemem, to sobie poradzisz bez klepania po pupci i kolorowych obrazków. Język

Jeśli chodzi o powtórzenie podstaw, to nie polecam starych wydań, bo stosuje się tam w zadaniach jednostki z CGS, a same podstawy lepiej można zrozumieć biorąc do ręki książkę wizualizującą zagadnienia fizyczne, a nie jedynie sucho je opisującą. Jeśli chcesz suchych opisów matematycznych, to w ogóle nie sięgaj po jakieś grube podręczniki (strata czasu), tylko ogarnij sobie jakiś skrypt z 1. roku studiów technicznych, w których będzie analiza wektorowa, równania statyki, twierdzenia o siłach, redukcje układów przestrzennych i kinematyka ruchów.
Odpowiedz
#98
IMO nowe Podstawy Fizyki to masa lania wody i trza przemielić sporo tekstu w każdym rozdziale. Jakoś nie miałem problemy z nauką ze starych w szkole średniej. Język No ale to sobie każdy sam oceni z czego lepiej mu się uczy.

A, zbiór zadań też by się przydał. Spoko jest "Zadania i problemy z fizyki" - A. Hennel; W. Szuszkiewicz. Odpowiedzi z rozwiązaniami na końcu ;d W samych "Halidejach" jest sporo zadań, jeśli dobrze pamiętam.

Edit : A mogą być anglojęzyczne podręczniki? Język
Odpowiedz
#99
Nudziarz napisał(a):A, zbiór zadań też by się przydał. Spoko jest "Zadania i problemy z fizyki" - A. Hennel; W. Szuszkiewicz. Odpowiedzi z rozwiązaniami na końcu ;d W samych "Halidejach" jest sporo zadań, jeśli dobrze pamiętam.
Dużo. Jest nawet osobny zbiór zadań w szarej okładce. Ale imho do zrozumienia materiału wystarczy te ~30 zadań z książki przypadających na każdy rozdział. No i trzeba przyznać, że zadania są fajne i doskonale poukładane.

Cytat:Edit : A mogą być anglojęzyczne podręczniki? Język

Do mechaniki ogólnej nie ma dobrych anglojęzycznych, przynajmniej z tego co nam wykładowca mówił, ale to gość starej daty, więc może kiepsko poznał język i mało zrozumiał z nich :o
Odpowiedz
Witam.
Potrzebuję napisać tor lotu piłeczki tenisowej w trójwymiarowej przestrzeni z uwzględnieniem:
- prędkości początkowej, nadanej pod danym kątem, w określonym kierunku
- siły grawitacji
- sił oporu powietrza
- rotacji nadanej piłeczce

A więc tak:
najpierw postanowiłem uwzględnić tylko siłę grawitacji.
jesli mialbym poslugiwac sie tylko 2 wspolrzednymi, to mamy typowy rzut ukosny.
otrzymalem rownanie:
y = (g/2Vx) x^2 + (Vy/Vx) x

wolalbym jednak opisac to za pomoca 3 wspolrzednych.

a wiec:
x = x0 + Vx * t
z = z0 + Vz * t
y = y0 + y0 * t + (g * t^2)/2


i tu pojawia sie pierwszy problem, gdyz, nie mam pojecia jak zapisac to za pomoca jednego rownania (jak mozna wykonac to w przypadku poslugiwania sie tylko 2 wspolrzedymi).

Ale zalozmy, ze samo okreslenie wspolrzednych po danym czasie t, z okreslonymi predkosciami poczatkowymi Vx, Vy, Vz mnie zadowala.

jednak pilka tenisowa, to nie jest punkt, wiec nalezy uwzglednic jej rozmiary.

zalozmy, ze wspolrzedne x, y, z to wsporzedne srodka pilki tenisowej

Pozwala mi to okreslic polozenie pilki po danym czasie t

(Xn - X)^2 + (Yn - Y)^2 + (Zn - Z)^2 <= R^2

-----------------------------------------------------------------------------

Następnie próbowałem uwzględnić siłę oporu powietrza, korzystając ze wzoru:
F= 0,5* Cx *g*S*V2

Siła ta działa na piłkę wzdłuż każdego z 3 kierunków.
Jednak siła ta zmienia się w czasie, ponieważ zmieniają się prędkości.
Chciałem obliczyć położenie piłki po czasie t z uwzględnieniem siły oporu, jednak nie mam pojęcia jak to zrobić.
Próbowałem posługiwać się definicją zrywu (zmiany przyspieszenia w czasie) jednak nic z tego nie wyszło.



Chciałbym także uwzględnić rotację, jednak tutaj, to już kompletnie nie mam pojęcia jak się do tego zabrać.

Czy ktoś mógłby wskazać mi źródła wiedzy, która umożliwi mi uporanie się z tym?

Pozdrawiam.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości