666gonzo666 napisał(a):tylko założenie miałem nieco inne.Może trochę materializmu dialektycznego?
załóźmy że mamy cos a'la średniowiecze, państwa feudalne.
i nagle ktos mówi o demokracji o kapitaliźmie i tak dalej....
odpowiedź - "niemożliwe""nie sprawdzi się".
Jeżeli nie ma na świecie zjawisk izolowanych, jeżeli wszystkie zjawiska są wzajemnie powiązane i warunkują się nawzajem, to jasne jest, że każdy ustrój społeczny i każdy ruch społeczny w historii należy oceniać nie z punktu widzenia "wiecznej sprawiedliwości" lub też jakiejkolwiek innej z góry powziętej idei, jak to nieraz robią historycy, lecz z punktu widzenia warunków, które zrodziły ten ustrój i ten ruch społeczny i z którymi ten ustrój i ruch są związane.
Ustrój niewolniczy jest dla współczesnych warunków nonsensem, zupełną niedorzecznością. Ustrój niewolniczy w warunkach rozkładającego się ustroju gminy pierwotnej jest zjawiskiem zupełnie zrozumiałym i zgodnym z prawami rozwoju, albowiem jest on krokiem naprzód w porównaniu z ustrojem gminy pierwotnej.
Żądanie republiki burżuazyjno-demokratycznej w warunkach istnienia caratu i społeczeństwa burżuazyjnego, powiedzmy, w Rosji w roku 1905 było żądaniem zupełnie zrozumiałym, słusznym i rewolucyjnym, gdyż republika burżuazyjna byłaby wówczas krokiem naprzód.
Wszystko zależy od warunków, miejsca i czasu.
Karol Marks, Dzieła wybrane 1941, s. 74 - 80.
Nie ma konkretnej ideologii, doktryny, czy ruchu bezpaństwowców (są tylko tzw. "użyteczni idioci" - czyli osłabiające wolne i pokojowe państwa od wewnątrz ruchy, ku uciesze państw ościennych) nie ma miejsca w polityce na twory niepaństwowe, to nie jeszcze na to odpowiedni czas, próba rewolucji mogłaby spowodować regres, a nie postęp.
The Zeitgeist Movement przedstawia spójną, futurystyczną koncepcję czegoś takiego, lecz przetrwanie i rozwój zapewniać musiałaby wysoka technika i roboty, które wykonywałyby całą czarną robotę i zapewniały byt ludziom.
Jaki jest sposób produkcji w społeczeństwie, takie jest również w zasadzie samo społeczeństwo, jego idee i teorie, poglądy polityczne i instytucje polityczne.
K. Marks, Op. Cit.,, s. 87.
Wydaje się, że wiara w cuda znika w jednej dziedzinie tylko po to, by zagnieździć się w innej. Karol Marks
Jedyne, co - jak sobie pochlebiam - zrozumiałem bardzo wcześnie, jeszcze przed dwudziestką, to to, że nie powinno się płodzić. Emil Cioran
Kapitalizm bez bankructwa jest jak chrześcijaństwo bez piekła. Frank Borman
EL
Jedyne, co - jak sobie pochlebiam - zrozumiałem bardzo wcześnie, jeszcze przed dwudziestką, to to, że nie powinno się płodzić. Emil Cioran
Kapitalizm bez bankructwa jest jak chrześcijaństwo bez piekła. Frank Borman
EL

