@trystero chyba nie przeczytał jednak tej metodologii, a przede wszystkim wstępu do niej, w którym autorzy IEF tak oto definiują wolność gospodarczą:
Co do przypadku Danii.
Jak wejdziemy na całościową ocenę to zauważymy jak nisko jest oceniony dział "Wydatki rządowe". Jednak inne działy, takie jak wydajność sądownictwa, ochrona własności prywatnej, wolność od korupcji, wolność w zakładaniu firm, wolność inwestycyjna (czyli czynniki najważniejsze, jeśli mówimy o wolności gospodarczej, a nie np. o państwie minimalnym, bo to co innego) itd. jest oceniona bardzo wysoko, stąd takie a nie inne miejsce w rankingu.
Cytat:Economic freedom is the fundamental right of every human to control his or her own labor and property. In an economically free society, individuals are free to work, produce, consume, and invest in any way they please, with that freedom both protected by the state and unconstrained by the state. In economically free societies, governments allow labor, capital and goods to move freely, and refrain from coercion or constraint of liberty beyond the extent necessary to protect and maintain liberty itself.Gdzie tutaj jest mowa o tym ile %PKB stanowi obrót rządu? Trystero skupia się na czynnikach, które w obecnym układzie politycznym nie są ważne dla samej wolności gospodarczej.
Hans Żydenstein napisał(a):Ale czy IEF jest dobrym wskaźnikiem wolnorynkowości?A jaki znasz lepszy?
Co do przypadku Danii.
Jak wejdziemy na całościową ocenę to zauważymy jak nisko jest oceniony dział "Wydatki rządowe". Jednak inne działy, takie jak wydajność sądownictwa, ochrona własności prywatnej, wolność od korupcji, wolność w zakładaniu firm, wolność inwestycyjna (czyli czynniki najważniejsze, jeśli mówimy o wolności gospodarczej, a nie np. o państwie minimalnym, bo to co innego) itd. jest oceniona bardzo wysoko, stąd takie a nie inne miejsce w rankingu.
z podsumowani napisał(a):The overall tax regime needed to finance the large scope of government remains burdensome and complex, although institutional assets such as high degrees of business efficiency and regulatory flexibility have counterbalanced some of the shortcomings of heavy social spending.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
