Łazarz napisał(a):Cytat:To może jednak poczytaj to
I co jeszcze? Ciekawostki historyczne pl? Historia bez cenzury?
Masz pecha, bo tekst ma bibliografie:
Wydania źródeł
Święty Augustyn, Państwo Boże, Kąty 1998, ks. XIV, 17.
R. Graves, R. Patai, Mity hebrajskie. Księga Rodzaju, tłum. R. Gromacka, Warszawa 1993, s. 125.
La caverne des trésors: version Géorgienne, ed. Ciala Kourcikidzé, trans. Jean-Pierre Mahé, „Corpus Scriptorium Christianorum Orientalium” 526–27, „Scriptores Iberici” 23–24, Louvain 1992–93, ss. 21, 38–39.
P. de Lagarde, Materialien zur Kritik und Geschichte des Pentateuchs, t. II, Leipzig, 1867, s. 235.
Jacques de Vitry, The Exempla or Illustrative Stories from the Sermones Vulgares, red. T. F. Crane, Westminster 1890.
Jakub z Voragine, Legenda Aurea, red. Th. Graessa, Bratysława 1890, s. 105 i n.
R. Jobson, The Golden Trade, 1620–21, http://penelope.uchicago.edu/jobson/index.html.
Orygenes, Homilies on Genesis, 16.1, http://www.earlychristianwritings.com/origen.html.
Palladius, Historia Lausiaca, 23, 76 i n., http://www.touregypt.net/documents/lausiacindex.htm.
A. Pigafetta, Relacja z wyprawy Magellana dookoła świata, przeł. J. Szymanowska, red. i wstęp B. Nowak, Gdańsk 1992.
J..J. Sanders, Commentaire sur la Genèse, „Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium” 274–275, „Scriptores Arabici” 24–25, Louvain 1967, 1:56.
Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, red. S. Kobielus, Kraków 1998.
C. Van Den Eynde, „Corpus Scriptorium Christianorum Orientalium” 156, „Scriptores Syri” 75, Louvain 1955, s. 139.
Opracowania
Mohamad Abdalla, Ibn Khaldun on the Fate of Islamic Science after the 11th Century, „Islam & Science”, 5 (1), s. 61–70.
P.G. Adams, Travelers and Travel Liars: 1660–1800, University of California Press, 1962.
B. Braxton, Women, Sex and Race. Washington 1973, s. 63.
W. Brojer, Diabeł w wyobraźni średniowiecznej. Trzynastowieczne exempla kaznodziejskie, Wrocław 2003.
M. Camille, The Gothic Idol, New York 1989, s. 92.
N. Cawihorne, Historia prześladowań: wiedźmy i czarownice, Warszawa 2006.
J. E. Cirlot, Słownik symboli, Kraków 2000, ss. 186–7.
D. B. Davis, Slavery and Human Progress, New York 1984, s. 42.
A.M. di Nola, Diabeł, Kraków 2004.
A. Elbanowski, Nowe królestwo Grenady, Warszawa 2006.
The Elder Pliny [w:] „Encyclopedia Britannica”, wyd. XI, 1911, s. 844.
M. Eliade, Historia wierzeń i idei religijnych, t. III, Warszawa 1995, s. 11.
M. Feuillet, Leksykon symboli chrześcijańskich, Poznań 2006, s. 23.
J. Flik, J. Olszewska-Świetlik, Tryptyk „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga z Muzeum Narodowego w Gdańsku. Technologia i technika malarska, Toruń 2005.
M. Foucault, Society Must Be Defended, New York 1976–77, s. 270.
D. M. Friedman, Pan niepokorny: kulturowa historia penisa, Warszawa 2003.
B. Geremek, Exemplum i przekaz kultury [w:] K_ultura elitarna a kultura masowa w Polsce późnego średniowiecza_, Wrocław 1978, s. 70.
D. M. Goldenberg, The Curse of Ham: A Case of Rabbinic Racism [w:] Struggles in the Promised Land, red. J. Salzman, Cornel West, New York 1997.
D. M. Goldenberg, The Curse of Ham: Race and Slavery in Early Judaism, Christianity, and Islam (Jews, Christians, and Muslims from the Ancient to the Modern World). Princeton 2003.
A. Guriewicz, Kultura i społeczeństwo średniowiecznej Europy. Exempla XIII wieku, Warszawa 1997.
A. Guriewicz, Problemy średniowiecznej kultury ludowej, Warszawa 1987, ss. 6–15
J. W. Johnson, Of Differing Ages and Climes, „Journal of the History of Ideas”, 21 (1960), ss. 465–480.
W. Kopaliński, Słownik symboli, Warszawa 1990, ss. 53–4.
H. Kowalewicz, Średniowieczne exempla polsko-łacińskie [w:] Kultura elitarna a kultura masowa w Polsce późnego średniowiecza, Wrocław 1978, s. 290.
J. Le Goff, Czas exemplum [w:] Świat średniowiecznej wyobraźni, Warszawa 1997.
J. Le Goff, N. Truong, Historia ciała w średniowieczu, Warszawa 2006, s. 96.
B. Lewis, Race and Slavery in the Middle East, Oxford 2002, s. 93.
P. Mayerson, Anti-Black Sentiment in the Vitae Patrum, „Harvard Theological Review”, vol. 71, 1978, ss. 304–311.
E. Morton, Race And Racism In The Works Of David Hume, „Journal on African Philosophy”, 2002.
Race and Racism, red. B. Boxill, Oxford 2001.
C. Ryan, European Travel Writings and the Patagonian giants, Lawrence Today magazine, nr 4, 2004.
G. Ryś, Pobożność ludowa na ziemiach polskich w średniowieczu, Szczecin 1995, ss. 27–46.
J. Schorsch, Jews and Blacks in the Early Modern World, Cambridge 2004, ss. 22–24.
J. Da Silva, Morskie dzieje Portugalczyków, Gdańsk 1987, ss. 168–215.
J. Strzelczyk, Szkice średniowieczne, Poznań 1987, ss. 155–170.
T. Szostek, Exemplum w polskim średniowieczu, Łódź 1997.
J. C. Treat, The Anchor Bible Dictionary, t. 1, ss. 613–614.
Ciekawe który z tekstów Pilastra miał bibliografie?
A teraz czekam drogi Łazarzu na podanie źródeł, z których Ty czerpiesz swoje przekonanie, że rasizm nie istniał w Europie zanim europejczycy nie zaczęli handlować czarnymi niewolnikami.

