Sofeicz
Napisałem, że wszystkie istoty chcą szczęścia a nie chcą cierpieć.
Istnienie drapieżnictwa w żaden sposób tego nie zmienia. Tu nie ma niezgodności. Jest raczej kierunek czyli
"wilk syty i owca cała" to pewien ideał, do którego ludzie, przy wspomnianej przeze mnie etyce, mającej swoje podstawy w faktach o wszystkich istotach czujących, powinni dążyć.
Czyli przykładowo jeśli już trzeba zabijać i hodować zwierzęta to w sposób nie powodujący cierpienia.
Szukałeś czegoś inwariantnego (symetrycznego) pod względem etycznym, w świecie zwierząt:
"wszystkie istoty chcą szczęścia, a nie chcą cierpieć" - niczego lepszego nie znajdziesz.
Nie wiem co tu drapieżnictwo zmienia, drapieżniki też dążą do szczescia i starają się unikać cierpienia.
Zdaje się, że Sam Harris też na tym budował w swojej książce:
https://lubimyczytac.pl/ksiazka/156834/p...c-wartosci
Choć przyznam że nie czytałem ale tak myślę bo oglądałem jego debaty z ludźmi którzy twierdzili że do etyki i moralności potrzebny jest Bóg i religia.
Cytat:Fajnie, tylko jak to pogodzisz z obiektywnym istnieniem calkiem naturalnego drapieżnictwa?
Napisałem, że wszystkie istoty chcą szczęścia a nie chcą cierpieć.
Istnienie drapieżnictwa w żaden sposób tego nie zmienia. Tu nie ma niezgodności. Jest raczej kierunek czyli
"wilk syty i owca cała" to pewien ideał, do którego ludzie, przy wspomnianej przeze mnie etyce, mającej swoje podstawy w faktach o wszystkich istotach czujących, powinni dążyć.
Czyli przykładowo jeśli już trzeba zabijać i hodować zwierzęta to w sposób nie powodujący cierpienia.
Szukałeś czegoś inwariantnego (symetrycznego) pod względem etycznym, w świecie zwierząt:
"wszystkie istoty chcą szczęścia, a nie chcą cierpieć" - niczego lepszego nie znajdziesz.
Nie wiem co tu drapieżnictwo zmienia, drapieżniki też dążą do szczescia i starają się unikać cierpienia.
Zdaje się, że Sam Harris też na tym budował w swojej książce:
https://lubimyczytac.pl/ksiazka/156834/p...c-wartosci
Choć przyznam że nie czytałem ale tak myślę bo oglądałem jego debaty z ludźmi którzy twierdzili że do etyki i moralności potrzebny jest Bóg i religia.

